Agen BandarQ
MUHAMAD FADZIL AHAMAD
Beberapa perkembangan berkaitan Tabung Haji (TH) beberapa hari ini amatlah menggusarkan. Bukan sahaja TH telah didakwa menggandakan akaun tahun kemudian untuk membolehkan dividen tidak mengecewakan dibayar sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei lalu, malah tindak tanduk pengurusan tertinggi terdahulu yang didakwa menyalahguna wang melalui Yayasan Tabung Haji untuk kepentingan politik begitu menjijikkan.
Reputasi TH sebagai pemegang amanah dana rakyat untuk tujuan ibadah terbesar umat Islam negara ini juga tercemar. Maka secara umumnya integriti TH sudah terjejas dan beberapa langkah drastik diperlukan.
TH ditubuhkan dengan wawasan besar untuk memudahkan umat Islam di Malaysia untuk menunaikan ibadat haji. Hasrat ini ditunaikan melalui beberapa seni administrasi terutamanya menolong bakal jemaah untuk menabung, menjana pulangan tidak mengecewakan untuk tabungan mereka serta seterusnya menguruskan setiap aspek urusan haji semoga ia mudah, licin, cekap, selesa dan selamat.
Sejak penubuhannya, TH telah berjaya menghantar jutaan rakyat Malaysia ke tanah suci dan menjana berbilion ringgit pulangan yang telah membolehkan ramai penabung yang berpendapatan rendah untuk mencapai target tabungan seterusnya sanggup menunaikan haji dengan lebih cepat.
Selain dari itu, TH juga telah membantu pembangunan dan pemerkasaan ekonomi umat Islam. Wang tabungan telah menjayakan banyak perjuangan menyerupai penubuhan Bank Islam, bank pertama yang beroperasi berlandaskan prinsip-prinsip Syariah, serta mempelopori pembangunan industri kewangan Islam. Banyak ladang kelapa sawit juga dimiliki oleh TH yang menjana peluang pekerjaan dan pendapatan untuk ramai umat Islam. Jasa TH amatlah besar dan tidak sanggup diceritakan di sini.
Lari dari sasaran
Sejak dasawarsa lalu, beberapa skandal yang berkaitan TH dilaporkan oleh beberapa ‘whistleblower’ yang berani, kebanyakannya melibatkan pelaburan-pelaburan yang dibentuk tanpa mengikut mekanisme yang betul dan kemudiannya menjadikan kerugian yang besar. Secara mudahnya, ia disebabkan oleh beberapa punca menyerupai berikut:
Majoriti deposit yang dipegang oleh TH yaitu bukanlah milik bakal Jemaah haji, tapi kepunyaan rakyat Malaysia beragama Islam yang inginkan pulangan tidak mengecewakan tanpa berusaha keras, yakni mendapat pendapatan pasif dengan risiko sifar melalui pelaburan.
Hal ini kemudiannya memperlihatkan tekanan kepada para pengurus dana (fund manager) di TH yang terpaksa bekerja keras untuk mencari peluang pelaburan yang boleh menjana pulangan yang lebih tinggi. Ini kerana kerajaan terdahulu ingin menjaga hati para penabung yang majoritinya Melayu-Islam, yakni pengundi tradisi parti pemerintah.
Namun begitu, peluang pelaburan yang baik juga memiliki risiko kerugian yang tinggi (high risk, high return). Ini yaitu tidak baik untuk pendeposit seluruhnya kerana amalan ini tidak lestari yakni tidak sanggup ditampung selama-lamanya.
Kerajaan tidak membina sistem tatakelola yang baik untuk memastikan wang pendeposit diuruskan dengan baik dan cekap. Hal ini memudahkan campur tangan oleh ahli-ahli politik yang tidak bertanggungjawab menyerupai peresmian hebat politik Umno Datuk Seri Panglima Abdul Azeez Abdul Rahim sebagai pengerusi.
Ini kemudiannya menjadikan TH menciptakan beberapa keputusan yang merugikan menyerupai pembelian Ramunia Holdings Berhad (dinamakan semula sebagai TH Heavy Engineering), Reach Energy Berhad dan sebidang tanah di TRX. Ada juga banyak ketirisan lain yang tidak perlu disebut di sini.
Semua alasannya yaitu di atas menjadi berulang-ulang dalam sebuah kitaran kerosakan (cycle of destruction) sehingga jumlah aset karenanya lebih rendah dari jumlah deposit. Dengan kata lain, Tabung Haji telah rugi wang pendeposit! Ini menjadikan Bank Negara Malaysia terpaksa mengeluarkan teguran tegas dan mengemukakan syor-syor tertentu pada awal 2016 kepada TH.
Hilang fokus
Demi terus mendapat sokongan mereka untuk parti pemerintah, kerajaan terdahulu terus memperlihatkan tekanan kepada TH untuk membayar dividen yang tinggi kepada pendeposit. Polisi ini tidak lestari kerana ada ketikanya pasaran saham merudum, maka nilai pelaburan TH turut merosot.
Dalam keadaan ini, TH sepatutnya tidak membayar apa-apa dividen. Namun begitu, akhir tekanan politik, Tabung Haji kadangkala terpaksa memakai rizab untuk membayar dividen setiap tahun sehingga Bank Negara Malaysia terpaksa memperlihatkan amaran keras menyerupai yang dinyatakan sebelum ini.
Sebenarnya, tekanan untuk terus membayar dividen ini yaitu palsu (artificial) kerana majoriti pendeposit memiliki jumlah tabungan yang kurang dari RM10,000. Sejumlah besar daripada lebih RM70 bilion deposit yang diuruskan oleh TH yaitu milik golongan kaya yang sebetulnya tidak memerlukan khidmat TH.
Dengan kata lain, golongan ini – ada yang dikatakan memiliki deposit berjumlah jutaan ringgit – telah menyalah gunakan TH sebagai ‘safe deposit’ yang memperlihatkan pulangan berisiko sifar (zero risk) yang lumayan. Ini yaitu amalan keji ‘rent-seeking’ menyerupai yang diberikan amaran oleh pemenang Anugerah Nobel ekonomi Joseph Stiglitz yang gres sahaja berkunjung ke Malaysia beberapa bukan lepas.
Ada dua problem utama yang timbul akhir amalan ini. Pertama, banyak pelaburan berisiko tinggi yang telah dibentuk karenanya merugikan TH dan pendeposit itu sendiri. Keduanya, timbunan wang ini menarik perhatian ahli-ahli politik yang korup menyerupai lalat yang menghurung tahi. Kedua-dua faktor ini, apabila digabungkan dengan faktor-faktor lainnya, menjadikan fokus TH telah lari dari tujuan asalnya.
Mungkin akhir banyak ketirisan juga, jemaah haji Malaysia karenanya terpaksa membayar harga yang jauh lebih tinggi untuk khidmat yang sama kalau dilanggan dari negara lain menyerupai di Eropah. Tempat penginapan yang semakin jauh dari lokasi ibadat serta mutu kuliner dan daerah penginapan yang merosot juga antara isu yang semakin diperkatakan semenjak kebelakangan ini.
Tugas asalnya untuk membantu golongan miskin telah banyak terabai kerana tekanan tinggi untuk menjana pendapatan pasif untuk deposit-deposit besar golongan kaya. Ini tentulah amat tidak adil.
Integriti institusi haji dan Islam
Atas keprihatinan kerajaan Pakatan Harapan, Perdana Menteri YAB Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengarahkan semoga setiap syarikat berkaitan dengan kerajaan (GLC) menubuhkan unit integriti dan tatakelola (IGU) yang akan turut dipantau oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Tentu sekali ini yaitu langkah yang sangat baik.
Namun begitu, langkah-langkah ini hanya akan berkesan kalau sebab-sebab yang lebih sistemik turut ditangani dan risiko yang berkaitan dikurangkan atau dibuang daripada sistem. Untuk tujuan ini, TH perlu berani untuk berkata benar kepada penguasa (speak truth to power) dan mengambil langkah-langkah pembaharuan yang berani.
Pertama: TH perlu meletakkan had deposit, misalnya maksimum RM200,000 untuk setiap pendeposit menyerupai yang diamalkan oleh Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB). Ini akan mengurangkan jumlah deposit dengan serta-merta dan membolehkan para pengurus dana TH untuk menjana pulangan lebih tinggi melalui pelaburan yang lebih strategik dan tersasar.
Kedua: Tabung Haji juga perlu mengurangkan jumlah dividen ke atas deposit dengan serta-merta dan sebaliknya menaikkan jumlah hibah haji iaitu ‘dividen tambahan’ untuk deposit bakal jemaah haji sahaja – polisi yang dinamakan struktur ‘tiered-dividend’ atau ‘waterfall’. Ini bertujuan untuk membantu bakal jemaah haji untuk mencapai target untuk menunaikan haji dengan lebih cepat dan mengelakkan dari memberi subsidi kepada golongan kaya.
Rasionalisasi subsidi haji juga, kalau diteruskan, perlu dijadikan lebih telus semoga ketirisan akhir perilaku rakus kontraktor yang tidak bertanggungjawab boleh dikenalpasti dan diambil tindakan.
Wajib sekali seumur Hidup
Ini yaitu pedoman Islam dan wajib dilaksanakan serta-merta semoga mereka yang miskin atau lanjut usia juga berpeluang menunaikan haji. Amatlah memalukan apabila seorang pendeposit terpaksa menunggu sehingga 70 tahun untuk datang giliran haji mereka walhal eksekutif-eksekutif TH, KWSP, KWAP dan pegawai-pegawai kanan kerajaan boleh menunaikan haji berkali-kali.
Pegawai-pegawai kanan kerajaan dan GLC, termasuklah para doktor, yang menunaikan haji berkali-kali juga patut didedahkan nama mereka secara telus semoga rakyat tahu siapa yang ‘memotong barisan’ mereka.
Kepungan risiko (‘Ringfencing’)
Pentadbiran urusan haji, penjagaan deposit dan pengurusan pelaburan perlulah dipisahkan dan diberikan mandat yang terang dan ketat dengan serta-merta. Unit TH yang menguruskan deposit dan pelaburan perlulah diletakkan dalam kepungan atau ‘ringfence’ yang kukuh dan dilindungi sewajarnya, termasuklah dengan skim jaminan deposit yang sesuai menyerupai yang akan disebutkan di bawah.
Unit ini juga perlu dikawal dan diselia (regulated) oleh badan-badan berkaitan menyerupai BNM dan Suruhanjaya Sekuriti (SC) memakai piawai tatakelola dan perakaunan yang sama ketatnya dengan bank, pengurus aset dan institusi kewangan komersil lainnya. Langkah ini juga akan banyak mengurangkan risiko perbankan bayangan (shadow banking) yang sebetulnya boleh mengancam kestabilan sistem kewangan negara.
Sementara itu, unit pentadbiran urusan haji perlu memperlihatkan referensi yang tidak berbelah bahagi kepada urusan haji dan tidak diganggu oleh isu-isu tidak berkenaan menyerupai kerugian akhir salah pelaburan atau kemarahan orang ramai akhir bayaran dividen yang rendah.
Lindungi deposit
Akibat wang simpanan umat Islam di TH yaitu dijamin kerajaan, risiko jaminan itu sebetulnya ditanggung oleh rakyat seluruhnya kerana sebarang kerugian karenanya terpaksa ditanggung oleh seluruh pembayar cukai rakyat Malaysia. Lebih besar saiz deposit TH, maka lebih tinggi risiko kepada Perbendaharaan Malaysia.
Ia juga menjadikan risiko kredit kerajaan meningkat dan menjadikan pembiayaan hutang negara menjadi lebih mahal – semua ini perlu dibayar oleh rakyat melalui cukai!
Melaksanakan had maksimum jumlah simpanan akan mengurangkan saiz deposit TH dan seterusnya mengurangkan risiko yang terpaksa ditanggung oleh rakyat. Kerajaan juga boleh mewajibkan semoga sebahagian daripada deposit dijamin di bawah skim oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) menyerupai yang diamalkan untuk deposit bank.
Perkasa panel pelaburan, Lembaga Pengarah
Lembaga pengarah dan panel pelaburan TH juga perlulah dianggotai oleh mereka yang berkelayakan atau ‘fit and proper’ sahaja. Mereka perlu memiliki pengalaman dan kelayakan serta melalui pembangunan profesional berterusan (continuing professional development) yang berdasarkan piawaian antarabangsa.
Pengurus-pengurus dana di TH dan syarikat-syarikat pelaburan berkenaan kerajaan lain juga perlu dipantau dan mendapat lesen-lesen dan kelulusan-kelulusan yang setara dengan pengamal-pengamal komersil.
Gaji mereka juga perlu dilaporkan selari dengan amalan-amalan terbaik (best practices) yang dilaksanakan oleh syarikat-syarikat tersenarai di pasaran modal negara-negara maju. Ini termasuklah untuk merampas kembali bonus mereka (clawback) kalau pelaburan yang dibentuk oleh mereka mengalami kerugian semoga permasalahan principal-ejen (principal-agent problem) sanggup dihapuskan.
Sebarang kerugian (impairment) juga perlu dilaporkan dengan terperinci semoga pihak yang menjadikan kerugian tersebut menjawab kepada pemegang taruh, dan kalau perlu, mendapat eksekusi yang sewajarnya.
Polisi dividen lebih lestari
Apabila maklumat kewangan sudah telus, kerajaan juga perlu memberi amaran bahawa dividen hanyalah tertakluk kepada pulangan pelaburan tahunan, bukannya jaminan serta komitmen politik parti pemerintah. Hibah haji juga perlulah diutamakan lebih daripada dividen.
Selain itu, rizab TH juga perlu dinaikkan semoga boleh menampung bayaran dividen setahun ke hadapan semoga deposit bakal jemaah haji tetap terpelihara.
Taring Unit Integriti Dan Tatakelola (IGU)
Selain daripada memperlihatkan kebebasan dan kekebalan kepada pejabat pendakwa raya dan SPRM semoga mereka boleh bertindak dengan cepat, cekap dan bebas, IGU juga perlu memiliki sumber dan kepakaran yang secukupnya.
Untuk tujuan ini, bilangan hebat forum pengarah yang bukan direktur dan bebas (independent, non-executive director) boleh ditingkatkan menyerupai yang diwajibkan oleh BNM ke atas semua bank.
Selain itu, unit audit dalaman (internal audit) juga boleh diperkasa dan berikan peranan penting di bawah IGU semoga ia sentiasa mendapat maklumat dan nasihat yang berkualiti secara bebas.
Pendidikan awam
Semua syor di atas sebetulnya tidak bermakna kalau rakyat tidak sanggup menjadi ‘watchdog’ atau pengawas yang berkesan untuk memantau tindak-tanduk kerajaan dan pihak pengurusan TH serta GLC-GLC lainnya.
Untuk tujuan itu, kerajaan dan masyarakat sivil perlu meningkatkan pendidikan kewangan dan kesedaran politik semoga rakyat boleh melakukan tanggungjawab sivil mereka dengan berkesan.
Semua ini akan memastikan polisi pelaburan dan tatakelola yang lebih berhemah dan lestari semoga rakyat juga sanggup berguru daripadanya dan memantau pengurusan TH dan juga kerajaan selurunya dengan lebih berkesan.
Walaupun ini semuanya yaitu penting, pembaharuan yaitu lebih utama dan perlu disegerakan untuk Tabung Haji dan institusi-institusi agama lainnya semoga integriti mereka sanggup dipulihkan dengan segera.
Malaysia sering dipandang tinggi oleh umat Islam di seluruh dunia, dan TH juga dijadikan teladan teladan oleh negara-negara Islam. Kita perlu melakukan perubahan yang menyeluruh secepat mungkin semoga imej Islam terus terpelihara dan nasib umatnya terus terbela.
Rujukan:
[1] Laporan: Tabung haji didakwa palsukan buku akaun https://www.malaysiakini.com/news/454411
[2] Tabung Haji’s predicament – Business News | The Star Online http://po.st/xt1vTR
[3] Bank Negara issues warning to Tabung Haji – The Edge Markets http://www.theedgemarkets.com/article/bank-negara-issues-warning-tabung-haji
[4] Persediaan kuliner jemaah haji ikut piawaian kesihatan antarabangsa http://www.astroawani.com/berita-malaysia/persediaan-makanan-jemaah-haji-ikut-piawaian-kesihatan-antarabangsa-108762
[5] Government Guarantee on Tabung Haji Deposits https://www.tabunghaji.gov.my/en/savings/general-info/savings
[6] Perbadanan Insurans Deposit Malaysia sahkan jaminan deposit http://www.utusan.com.my/bisnes/korporat/pidm-sahkan-jaminan-pendeposit-1.96907
[7] Tabung Haji reserves in the red https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/shortfall-at-haj-fund-the-latest-headache-for-klm.
[8] Government assures depositors money is safe https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/malaysias-haj-fund-says-deposits-are-safe-amid-police-reports-on-misuse-by-ex-top
Penulis merupakan Exco Pemuda AMANAH Nasional.
Beberapa perkembangan berkaitan Tabung Haji (TH) beberapa hari ini amatlah menggusarkan. Bukan sahaja TH telah didakwa menggandakan akaun tahun kemudian untuk membolehkan dividen tidak mengecewakan dibayar sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei lalu, malah tindak tanduk pengurusan tertinggi terdahulu yang didakwa menyalahguna wang melalui Yayasan Tabung Haji untuk kepentingan politik begitu menjijikkan.
Reputasi TH sebagai pemegang amanah dana rakyat untuk tujuan ibadah terbesar umat Islam negara ini juga tercemar. Maka secara umumnya integriti TH sudah terjejas dan beberapa langkah drastik diperlukan.
TH ditubuhkan dengan wawasan besar untuk memudahkan umat Islam di Malaysia untuk menunaikan ibadat haji. Hasrat ini ditunaikan melalui beberapa seni administrasi terutamanya menolong bakal jemaah untuk menabung, menjana pulangan tidak mengecewakan untuk tabungan mereka serta seterusnya menguruskan setiap aspek urusan haji semoga ia mudah, licin, cekap, selesa dan selamat.
Sejak penubuhannya, TH telah berjaya menghantar jutaan rakyat Malaysia ke tanah suci dan menjana berbilion ringgit pulangan yang telah membolehkan ramai penabung yang berpendapatan rendah untuk mencapai target tabungan seterusnya sanggup menunaikan haji dengan lebih cepat.
Selain dari itu, TH juga telah membantu pembangunan dan pemerkasaan ekonomi umat Islam. Wang tabungan telah menjayakan banyak perjuangan menyerupai penubuhan Bank Islam, bank pertama yang beroperasi berlandaskan prinsip-prinsip Syariah, serta mempelopori pembangunan industri kewangan Islam. Banyak ladang kelapa sawit juga dimiliki oleh TH yang menjana peluang pekerjaan dan pendapatan untuk ramai umat Islam. Jasa TH amatlah besar dan tidak sanggup diceritakan di sini.
Lari dari sasaran
Sejak dasawarsa lalu, beberapa skandal yang berkaitan TH dilaporkan oleh beberapa ‘whistleblower’ yang berani, kebanyakannya melibatkan pelaburan-pelaburan yang dibentuk tanpa mengikut mekanisme yang betul dan kemudiannya menjadikan kerugian yang besar. Secara mudahnya, ia disebabkan oleh beberapa punca menyerupai berikut:
Majoriti deposit yang dipegang oleh TH yaitu bukanlah milik bakal Jemaah haji, tapi kepunyaan rakyat Malaysia beragama Islam yang inginkan pulangan tidak mengecewakan tanpa berusaha keras, yakni mendapat pendapatan pasif dengan risiko sifar melalui pelaburan.
Hal ini kemudiannya memperlihatkan tekanan kepada para pengurus dana (fund manager) di TH yang terpaksa bekerja keras untuk mencari peluang pelaburan yang boleh menjana pulangan yang lebih tinggi. Ini kerana kerajaan terdahulu ingin menjaga hati para penabung yang majoritinya Melayu-Islam, yakni pengundi tradisi parti pemerintah.
Namun begitu, peluang pelaburan yang baik juga memiliki risiko kerugian yang tinggi (high risk, high return). Ini yaitu tidak baik untuk pendeposit seluruhnya kerana amalan ini tidak lestari yakni tidak sanggup ditampung selama-lamanya.
Kerajaan tidak membina sistem tatakelola yang baik untuk memastikan wang pendeposit diuruskan dengan baik dan cekap. Hal ini memudahkan campur tangan oleh ahli-ahli politik yang tidak bertanggungjawab menyerupai peresmian hebat politik Umno Datuk Seri Panglima Abdul Azeez Abdul Rahim sebagai pengerusi.
Ini kemudiannya menjadikan TH menciptakan beberapa keputusan yang merugikan menyerupai pembelian Ramunia Holdings Berhad (dinamakan semula sebagai TH Heavy Engineering), Reach Energy Berhad dan sebidang tanah di TRX. Ada juga banyak ketirisan lain yang tidak perlu disebut di sini.
Semua alasannya yaitu di atas menjadi berulang-ulang dalam sebuah kitaran kerosakan (cycle of destruction) sehingga jumlah aset karenanya lebih rendah dari jumlah deposit. Dengan kata lain, Tabung Haji telah rugi wang pendeposit! Ini menjadikan Bank Negara Malaysia terpaksa mengeluarkan teguran tegas dan mengemukakan syor-syor tertentu pada awal 2016 kepada TH.
Hilang fokus
Demi terus mendapat sokongan mereka untuk parti pemerintah, kerajaan terdahulu terus memperlihatkan tekanan kepada TH untuk membayar dividen yang tinggi kepada pendeposit. Polisi ini tidak lestari kerana ada ketikanya pasaran saham merudum, maka nilai pelaburan TH turut merosot.
Dalam keadaan ini, TH sepatutnya tidak membayar apa-apa dividen. Namun begitu, akhir tekanan politik, Tabung Haji kadangkala terpaksa memakai rizab untuk membayar dividen setiap tahun sehingga Bank Negara Malaysia terpaksa memperlihatkan amaran keras menyerupai yang dinyatakan sebelum ini.
Sebenarnya, tekanan untuk terus membayar dividen ini yaitu palsu (artificial) kerana majoriti pendeposit memiliki jumlah tabungan yang kurang dari RM10,000. Sejumlah besar daripada lebih RM70 bilion deposit yang diuruskan oleh TH yaitu milik golongan kaya yang sebetulnya tidak memerlukan khidmat TH.
Dengan kata lain, golongan ini – ada yang dikatakan memiliki deposit berjumlah jutaan ringgit – telah menyalah gunakan TH sebagai ‘safe deposit’ yang memperlihatkan pulangan berisiko sifar (zero risk) yang lumayan. Ini yaitu amalan keji ‘rent-seeking’ menyerupai yang diberikan amaran oleh pemenang Anugerah Nobel ekonomi Joseph Stiglitz yang gres sahaja berkunjung ke Malaysia beberapa bukan lepas.
Ada dua problem utama yang timbul akhir amalan ini. Pertama, banyak pelaburan berisiko tinggi yang telah dibentuk karenanya merugikan TH dan pendeposit itu sendiri. Keduanya, timbunan wang ini menarik perhatian ahli-ahli politik yang korup menyerupai lalat yang menghurung tahi. Kedua-dua faktor ini, apabila digabungkan dengan faktor-faktor lainnya, menjadikan fokus TH telah lari dari tujuan asalnya.
Mungkin akhir banyak ketirisan juga, jemaah haji Malaysia karenanya terpaksa membayar harga yang jauh lebih tinggi untuk khidmat yang sama kalau dilanggan dari negara lain menyerupai di Eropah. Tempat penginapan yang semakin jauh dari lokasi ibadat serta mutu kuliner dan daerah penginapan yang merosot juga antara isu yang semakin diperkatakan semenjak kebelakangan ini.
Tugas asalnya untuk membantu golongan miskin telah banyak terabai kerana tekanan tinggi untuk menjana pendapatan pasif untuk deposit-deposit besar golongan kaya. Ini tentulah amat tidak adil.
Integriti institusi haji dan Islam
Atas keprihatinan kerajaan Pakatan Harapan, Perdana Menteri YAB Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengarahkan semoga setiap syarikat berkaitan dengan kerajaan (GLC) menubuhkan unit integriti dan tatakelola (IGU) yang akan turut dipantau oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Tentu sekali ini yaitu langkah yang sangat baik.
Namun begitu, langkah-langkah ini hanya akan berkesan kalau sebab-sebab yang lebih sistemik turut ditangani dan risiko yang berkaitan dikurangkan atau dibuang daripada sistem. Untuk tujuan ini, TH perlu berani untuk berkata benar kepada penguasa (speak truth to power) dan mengambil langkah-langkah pembaharuan yang berani.
Pertama: TH perlu meletakkan had deposit, misalnya maksimum RM200,000 untuk setiap pendeposit menyerupai yang diamalkan oleh Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB). Ini akan mengurangkan jumlah deposit dengan serta-merta dan membolehkan para pengurus dana TH untuk menjana pulangan lebih tinggi melalui pelaburan yang lebih strategik dan tersasar.
Kedua: Tabung Haji juga perlu mengurangkan jumlah dividen ke atas deposit dengan serta-merta dan sebaliknya menaikkan jumlah hibah haji iaitu ‘dividen tambahan’ untuk deposit bakal jemaah haji sahaja – polisi yang dinamakan struktur ‘tiered-dividend’ atau ‘waterfall’. Ini bertujuan untuk membantu bakal jemaah haji untuk mencapai target untuk menunaikan haji dengan lebih cepat dan mengelakkan dari memberi subsidi kepada golongan kaya.
Rasionalisasi subsidi haji juga, kalau diteruskan, perlu dijadikan lebih telus semoga ketirisan akhir perilaku rakus kontraktor yang tidak bertanggungjawab boleh dikenalpasti dan diambil tindakan.
Wajib sekali seumur Hidup
Ini yaitu pedoman Islam dan wajib dilaksanakan serta-merta semoga mereka yang miskin atau lanjut usia juga berpeluang menunaikan haji. Amatlah memalukan apabila seorang pendeposit terpaksa menunggu sehingga 70 tahun untuk datang giliran haji mereka walhal eksekutif-eksekutif TH, KWSP, KWAP dan pegawai-pegawai kanan kerajaan boleh menunaikan haji berkali-kali.
Pegawai-pegawai kanan kerajaan dan GLC, termasuklah para doktor, yang menunaikan haji berkali-kali juga patut didedahkan nama mereka secara telus semoga rakyat tahu siapa yang ‘memotong barisan’ mereka.
Kepungan risiko (‘Ringfencing’)
Pentadbiran urusan haji, penjagaan deposit dan pengurusan pelaburan perlulah dipisahkan dan diberikan mandat yang terang dan ketat dengan serta-merta. Unit TH yang menguruskan deposit dan pelaburan perlulah diletakkan dalam kepungan atau ‘ringfence’ yang kukuh dan dilindungi sewajarnya, termasuklah dengan skim jaminan deposit yang sesuai menyerupai yang akan disebutkan di bawah.
Unit ini juga perlu dikawal dan diselia (regulated) oleh badan-badan berkaitan menyerupai BNM dan Suruhanjaya Sekuriti (SC) memakai piawai tatakelola dan perakaunan yang sama ketatnya dengan bank, pengurus aset dan institusi kewangan komersil lainnya. Langkah ini juga akan banyak mengurangkan risiko perbankan bayangan (shadow banking) yang sebetulnya boleh mengancam kestabilan sistem kewangan negara.
Sementara itu, unit pentadbiran urusan haji perlu memperlihatkan referensi yang tidak berbelah bahagi kepada urusan haji dan tidak diganggu oleh isu-isu tidak berkenaan menyerupai kerugian akhir salah pelaburan atau kemarahan orang ramai akhir bayaran dividen yang rendah.
Lindungi deposit
Akibat wang simpanan umat Islam di TH yaitu dijamin kerajaan, risiko jaminan itu sebetulnya ditanggung oleh rakyat seluruhnya kerana sebarang kerugian karenanya terpaksa ditanggung oleh seluruh pembayar cukai rakyat Malaysia. Lebih besar saiz deposit TH, maka lebih tinggi risiko kepada Perbendaharaan Malaysia.
Ia juga menjadikan risiko kredit kerajaan meningkat dan menjadikan pembiayaan hutang negara menjadi lebih mahal – semua ini perlu dibayar oleh rakyat melalui cukai!
Melaksanakan had maksimum jumlah simpanan akan mengurangkan saiz deposit TH dan seterusnya mengurangkan risiko yang terpaksa ditanggung oleh rakyat. Kerajaan juga boleh mewajibkan semoga sebahagian daripada deposit dijamin di bawah skim oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) menyerupai yang diamalkan untuk deposit bank.
Perkasa panel pelaburan, Lembaga Pengarah
Lembaga pengarah dan panel pelaburan TH juga perlulah dianggotai oleh mereka yang berkelayakan atau ‘fit and proper’ sahaja. Mereka perlu memiliki pengalaman dan kelayakan serta melalui pembangunan profesional berterusan (continuing professional development) yang berdasarkan piawaian antarabangsa.
Pengurus-pengurus dana di TH dan syarikat-syarikat pelaburan berkenaan kerajaan lain juga perlu dipantau dan mendapat lesen-lesen dan kelulusan-kelulusan yang setara dengan pengamal-pengamal komersil.
Gaji mereka juga perlu dilaporkan selari dengan amalan-amalan terbaik (best practices) yang dilaksanakan oleh syarikat-syarikat tersenarai di pasaran modal negara-negara maju. Ini termasuklah untuk merampas kembali bonus mereka (clawback) kalau pelaburan yang dibentuk oleh mereka mengalami kerugian semoga permasalahan principal-ejen (principal-agent problem) sanggup dihapuskan.
Sebarang kerugian (impairment) juga perlu dilaporkan dengan terperinci semoga pihak yang menjadikan kerugian tersebut menjawab kepada pemegang taruh, dan kalau perlu, mendapat eksekusi yang sewajarnya.
Polisi dividen lebih lestari
Apabila maklumat kewangan sudah telus, kerajaan juga perlu memberi amaran bahawa dividen hanyalah tertakluk kepada pulangan pelaburan tahunan, bukannya jaminan serta komitmen politik parti pemerintah. Hibah haji juga perlulah diutamakan lebih daripada dividen.
Selain itu, rizab TH juga perlu dinaikkan semoga boleh menampung bayaran dividen setahun ke hadapan semoga deposit bakal jemaah haji tetap terpelihara.
Taring Unit Integriti Dan Tatakelola (IGU)
Selain daripada memperlihatkan kebebasan dan kekebalan kepada pejabat pendakwa raya dan SPRM semoga mereka boleh bertindak dengan cepat, cekap dan bebas, IGU juga perlu memiliki sumber dan kepakaran yang secukupnya.
Untuk tujuan ini, bilangan hebat forum pengarah yang bukan direktur dan bebas (independent, non-executive director) boleh ditingkatkan menyerupai yang diwajibkan oleh BNM ke atas semua bank.
Selain itu, unit audit dalaman (internal audit) juga boleh diperkasa dan berikan peranan penting di bawah IGU semoga ia sentiasa mendapat maklumat dan nasihat yang berkualiti secara bebas.
Pendidikan awam
Semua syor di atas sebetulnya tidak bermakna kalau rakyat tidak sanggup menjadi ‘watchdog’ atau pengawas yang berkesan untuk memantau tindak-tanduk kerajaan dan pihak pengurusan TH serta GLC-GLC lainnya.
Untuk tujuan itu, kerajaan dan masyarakat sivil perlu meningkatkan pendidikan kewangan dan kesedaran politik semoga rakyat boleh melakukan tanggungjawab sivil mereka dengan berkesan.
Semua ini akan memastikan polisi pelaburan dan tatakelola yang lebih berhemah dan lestari semoga rakyat juga sanggup berguru daripadanya dan memantau pengurusan TH dan juga kerajaan selurunya dengan lebih berkesan.
Walaupun ini semuanya yaitu penting, pembaharuan yaitu lebih utama dan perlu disegerakan untuk Tabung Haji dan institusi-institusi agama lainnya semoga integriti mereka sanggup dipulihkan dengan segera.
Malaysia sering dipandang tinggi oleh umat Islam di seluruh dunia, dan TH juga dijadikan teladan teladan oleh negara-negara Islam. Kita perlu melakukan perubahan yang menyeluruh secepat mungkin semoga imej Islam terus terpelihara dan nasib umatnya terus terbela.
Rujukan:
[1] Laporan: Tabung haji didakwa palsukan buku akaun https://www.malaysiakini.com/news/454411
[2] Tabung Haji’s predicament – Business News | The Star Online http://po.st/xt1vTR
[3] Bank Negara issues warning to Tabung Haji – The Edge Markets http://www.theedgemarkets.com/article/bank-negara-issues-warning-tabung-haji
[4] Persediaan kuliner jemaah haji ikut piawaian kesihatan antarabangsa http://www.astroawani.com/berita-malaysia/persediaan-makanan-jemaah-haji-ikut-piawaian-kesihatan-antarabangsa-108762
[5] Government Guarantee on Tabung Haji Deposits https://www.tabunghaji.gov.my/en/savings/general-info/savings
[6] Perbadanan Insurans Deposit Malaysia sahkan jaminan deposit http://www.utusan.com.my/bisnes/korporat/pidm-sahkan-jaminan-pendeposit-1.96907
[7] Tabung Haji reserves in the red https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/shortfall-at-haj-fund-the-latest-headache-for-klm.
[8] Government assures depositors money is safe https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/malaysias-haj-fund-says-deposits-are-safe-amid-police-reports-on-misuse-by-ex-top
Penulis merupakan Exco Pemuda AMANAH Nasional.
Comments
Post a Comment